Dårlig luft, dugg på frontruta og uoppmerksom sjåfør er bare noe av konsekvensene ved å ikke passe på vedlikehold av klimaanlegg og AC. I tillegg kan det fort bli dyrt, om du lar det gå for lenge mellom hver gang. Dette er også deler som utsettes for slitasje, og den blir større om du ikke passer på å få det sjekket og vedlikeholdt regelmessig
Vedlikehold av klimaanlegg og AC er ikke luksustiltak
Først og fremst er regelmessig vedlikehold bidragsyter til å hindre at store skader oppstår, med påfølgende store reparasjonskostnader. Men i tillegg til at det handler om sunn økonomi og komfort mens man kjører, er AC og klimaanlegget også med på å øke trafikksikkerheten. Både ved at det holder frontruten fri for dugg, men også ved at det gir føreren en minst mulig belastende kjøreopplevelse. Særlig på lange turer i sommervarme, er det viktig med riktig temperatur i bilen, så man ikke mister konsentrasjonen, og skaper farlige situasjoner for seg og andre.
Mange har historier om hvor slitsomt det er å kjøre langt, for eksempel i dårlig vær, uten fungerende vifte eller liknede. For ikke å snakke om bråket og vinden man opplever når man må ha begge sidevinduene oppe i en ellers glovarm bil.
Men det handler også om helse. A/C og klimaanlegg, som ikke er vedlikeholdt, gir grobunn til muggsopp og bakterier, som kan gjøre alle som befinner seg i bilen syke. I tillegg lagres pollen og annet støv som er problematisk for allergikere og astmatikere. Når filtrene ikke lenger klarer å stoppe dette, går det rett inn i kupéen og kan gi store plager for de som er ekstra utsatt.
Hva skjer, rent teknisk, i bilens AC og klimaanlegg, ved bruk?
I løpet av et år forsvinner opptil 10 % av kjølevæsken, gjennom slanger og koblinger. Det gir nedsatt kjøleeffekt, og er merkbar etter 3 år. Kjølevæsken er også bærevæske for oljen i systemet, og oljen smører klima-kompressoren.
Kupéfilteret bør skiftes enten hvert år, eller etter hver 15.000 km. Dette er fordi luftgjennomstrømningen i filte reduseres over tid ved bruk, og til slutt gjør det begrenset nytte for seg. Ikke bare kan et tett kupéfilter ødelegge viftemotoren, det bidrar til fukt på rutene som følge av økt fuktighet inne i bilen, som igjen går utover trafikksikkerheten. I tillegg kan man også oppleve vond lukt i bilen som resultat av et skittent kupéfilter. Det består av mikrofiberfleece, som filtrerer støv, smuss og pollen fra luften. På noen biler stopper også filtrene skadelige gasser.
Hva inneholder vedlikehold av klimaanlegg?
På en service gjør vi følgende (fra 1.590,-)
- Vakum-test for å sjekke for store lekkasjer
- Etterfyller nødvendig gassmengde
- Etterfyller nødvendig mengde olje til kompressoren
- Funksjonskontroll
- Tilsetter sporingsvæske ved mistanke om liten lekkasje (tillegg i pris: 195,- etter avtale)
Skrifte av kupéfilter (fra 300,-)
Rens av AC / Klimaanlegg (fra 590,-)